vrijdag 2 november 2012

Ik zweer bij.. Bollywood

''Bole Chudiya...'' zingt een hoge stem op een melodieuze toon. Kleurige sexy jurken, mooie vrouwen die de mannen verleiden. Weten jullie waar ik het over heb? Nee? Ik heb het over het fenomeen Bollywood. Bolly what? Bollywood! Nee geen Hollywood. Je kan het vergelijken met de hedendaagse musicals. Er word een verhaal verteld dat afgewisseld word met dans en muziek. Om jullie even een indruk te geven kunnen jullie hieronder even bekijken.





Maar het is niet helemaal vergelijkbaar met een musical. Het grote verschil, wat de films ook immens populair maakt is de ideologie erachter. De verhaallijnen die ze elke keer weer bedenken. Het is bijna altijd een liefdesdrama, gebasseerd op de normen en waarden van de hindoestanen. De kuisheid van de dames, respect, loyaliteit aan de familie zijn de belangrijkste waarden. Het is een drie uur durende drama film, die je meeneeemt in de wereld van de hindoestaanse rituelen en ideologie van (on)bereikbare liefde, familie. Vol met dans en liedjes die je zo meezingt. Als jij al huilt bij Titanic of The Notebook dan zul je bij een Bollywood film een emmer nodig hebben. Ik zweer bij deze films omdat ik hou van drama en me kan vinden in familie tradities, (on)bereikbare liefde en cultuur conflicten. Wie vind het nou niet leuk om mee te zingen met liedjes over liefde.
Er is een verhaallijn waarbij 2 gelifdes van verschillende afkomsten alles doen om bij elkaar te zijn. Het begint als een Bonnie & Clyde verhaal maar eindigt dramatisch als Romeo en Julia.
Dat vind ik leuk aan deze films, het is niet altijd een happy ending en je leert normen en waarden kennen van de hindoestaanse gemeenschap. Ik zweer er al bij, nu jullie nog! Hieronder een aantal tips!
- Kabhi Kushi Gabie Gham
- Kal Hoo Na Ho
- Kites
- Veer Zaara

Geen opmerkingen:

Een reactie posten