vrijdag 2 november 2012

Ik zweer bij... solidariteit?!

Steniging, wurging, dwang je moet er niet aan denken toch? Gelukkig is het een ver van mijn bed show. het gebeurt toch alleen in het oosten van Europa. Ik kan jullie vertellen dat het niet zo is. Het is veel dichtbijer dan jullie denken. Het kan zomaar je buurman of buurvrouw zijn. Ik ben er verbaasd over dat er in Nederland gevallen zijn van eerwraak. Een man die zijn beste vriend neerstak omdat die met zijn vriendin vreemdging.
Of een meisje die door haar ouders terug naar India werd gebracht en is vermoord door haar eigen ouders. Jullie vragen zich af waarom? Omdat ze wou trouwen met een man dezelfde afkomst van een lagere kaste. Wat maakt dat uit denken jullie?
Heel veel! Het grootste punt van dit alles is EER. En vooral cultuur, taboes en tegenstrijdigheden. het gaat om de status van de familie en ouders op basis van cultuur. Als de vrouw vreemdgaat dan tast het de eer van de man aan binnen die gemeenschap. Een vrouw hoort maagd te zijn tot haar huwelijk. Is ze dit niet, is het een schande voor die ouders. Verstoting, geweld is het gevolg. Naar mijn idee heeft dit een grote ontwikkeling nodig. Net zoals de Nederlanders vroeger een andere cultuur had met taboes. En kijk nu hoe dit vooruit is gegaan. Wanneer leren mensen voor zichzelf denken en niet druk te maken over wat andere mensen denken.
Het heeft nogmaals met cultuur te maken NIET met het geloof.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten